Už názov a podtitul filmu “Hamlet podniká” naznačuje, ako ďaleko si Aki Kaurismäki dovolil odskočiť od predlohy pri spracovaní kanonickej drámy svetovej literatúry. Toto nadčasové Shakespearovo dielo prenáša do súčasného Fínska a pri hľadaní paralel postupuje s obdivuhodnou dômyselnosťou. Jeho Hamlet je dedičom významného podielu v podniku, ktorému šéfuje strýko Klaus. Píše podpriemerné básne a úzkostlivo si stráži váhu. Nad všetkým a nad všetkými sa (tak ako v predlohe) vznáša veľké temné rodinné tajomstvo. Hamlet tu však nie je len katalyzátorom drámy, ktorú produkujú rodinné vzťahy, ale tiež reprezentantom určitého spoločenského statusu a politickej moci. Jednou z Kaurismäkiho veľkých režisérskych predností je uvedomenie si nemožnosti nachádzať absolútne odpovede a definitívne riešenia, na ktoré slová nestačia, čo dokonale dokazuje aj v tejto snímke.
Obdobie veľkých sociálnych zmien na prelome devätnásteho a dvadsiateho storočia postihlo aj slávne parížske nevestince. Svetu, v ktorom sa na jednej strane ponúkala krása a potešenie, zároveň však ukrýval bolesť a poníženie, hrozil zrazu zákaz existencie. V snímke, ktorá sa dostala do súťažného výberu na MFF Cannes vychádzal francúzsky režisér Bonello z dobovej sociologickej štúdie o “domoch lásky”.
Mozaikovitý dej sleduje osudy niekoľkých obyvateľov New Yorku, ktorí prežívajú svoje sexuálne a ľúbostné vzťahy v undergroundoovm klube Shortbus, otvorenom pre ľudí všetkých sexuálnych orientácií. Film ukazuje možné spôsoby, ako nájsť odpovede na stále sa vracujúce otázky: ako milovať a byť milovaný. Ako byť šťastný.
Príbeh Asie Kľačinovej, ktorá ľúbila, ale sa nevydala
Andrej Michalkov-Koncalovskij
95 min.
ZSSR
1967
Nekonvenčnosť jednoduchej historky o ochrnutom tehotnom dievčati-kolchozníčke, ktorá odmietne dvorenie nápadníka a snaží sa o lásku iného, spočíva v aplikácii postupov, autentizujúcich výpovedí (improvizované prvky, zapojenie nehercov, imitácia skrytej kamery, poetizácia všednosti). Vo filme je zdokumentovaný životný štýl a mentalita dedinčanov v krátkom období dočasnej prosperity (po vyrovnaní sa s vojnovou pohromou a prekonaní dôsledkov krutej stalinskej politiky, pred masovým exodom mládeže do miest). Režisér zaznamenáva počiatočnú fázu „civilizačno-kultúrneho zlomu“ (na ktorý neskôr citlivo reagoval V. Šukšin) v sociálno-psychologickej klíme typickej povolžskej dediny. Výpoveď o potrebe dôstojnosti, ktorá káže zachovať si aj v biede a zúfalstve čisté svedomie, a o vôli žiť aj tam, kde je to nesmierne ťažké.
Rozhodnutie urobíme behom pár sekúnd a jeho dôsledky budeme možno niesť na zvyšok života. Prvočíslo je už vo svojej podstate osamelá vec: dá sa deliť len samo sebou alebo jednotkou a nehodí sa k žiadnemu inému prvočíslu. Alice a Mattia sa tiež pohybujú po vlastných osiach, každý so svojou vlastnou tragédiou. Alice sa ako dieťa stala vinou svojho panovačného otca obeťou ťažkej lyžiarskej nehody a neskôr aj anorexie. Pri stretnutí s Mattiom spoznáva spriaznenú dušu a Mattia sa jej zasa zdôveruje so svojim strašným tajomstvom: v detstve nechal svoju mentálne retardovanú sestru–dvojča samú a odišiel na oslavu. Keď sa vrátil, sestra zmizla. Tieto dve zásadné udalosti navždy poznamenali životy Alice i Mattia a ako dospievajú, zdá sa, že sa ich osudy neodvratne preplietajú. Film je nakrútený podľa predlohy rovnomenného knižného bestselleru Paola Giordana.
Argentínsky poetický dokumentarista vytvoril podobenstvo s „márquezovskou“ atmosférou plnou túžobnej nádeje a poetikou adekvátnou predlohe slávneho spisovateľa. Zároveň vytvoril fyzicky náročnú a realizačne nevïačnú hlavnú rolu. Po cyklóne sa v rybárskej dedine objaví čudný „anjel“ a stane sa atrakciou, modlou a príležitosťou k obohateniu. Po čase na pútnom mieste pripúta pozornosť tisícov ľudí žena pavúk – hlavná atrakcia kočovného lunaparku. Po rokoch tajuplný starec opúšťa rodinu, v ktorej ho chápal len malý chlapec, a mizne v oblakoch nad morom.
Dominik je plod manželstva dvoch úspešných ľudí – biznismena Andrzeja a výkonnej riaditeľky Beaty. Do maturity mu ostáva 100 dní a ako jeden z najlepších žiakov s výbornými známkami má šnacu dostať sa na najprestížnejšiu univerzitu. 100 dní však zmanená aj 100 dní dodržiavania školských pravidiel. Séria ponižujúcich situácií, v ktorých figuruje Dominikov spolužiak a jeho svet sa rúca…
Režisér Julian Schnabel sa pokúsil o zdanlivo nemožné: preniesť na filmové plátno príbeh Jeana-Dominiquea Baubyho, šéfredaktora časopisu Elle, ktorý po náhlej mozgovej príhode ochrnul na celé telo. Pomocou dvoch špecialistov a ľudí z jeho blízkeho okolia sa učí opäť integrovať do spoločnosti. A hoci je schopný komunikovať so svetom len mrkaním jedného oka, dokáže „nadiktovať“ svoj príbeh, ktorý sa stal bestsellerom.
Takmer detektívna zápletka filmu, ktorý vznikol po úspešnom experimente výtvarne originálnych Sedmikrások, je rámcovaná starozákonným príbehom o prvotnom hriechu a vyhnaní človeka z raja (úvod tvorí obrazovo štylizovaný introitus s citáciou z knihy Genesis v texte hymnického spevu). Vo významových analógiách je zašifrovaný zmysel podobenstva – úvaha nad schopnosťou človeka uniesť pravdu. Medzi Evou (zistí, že príťažlivý tajomný Robert je masový vrah) a Robertom (pochopí, že je prezradený) sa vytvorí pevné puto obete a vraha, ktoré osudovo spája spoločné tajomstvo a vedomie poznanej pravdy.