Celosvetovo úspešná snímka Hlad Steva McQueena (2008) prostredníctvom extrémneho prípadu väzňa z IRA a jeho smrtiacej hladovky analyzuje vzťah individuálnej a spoločenskej slobody jednotlivca. Vo filme Hanba je hlavný hrdina Brandon v celkom inej situácii – je to úspešný a finančne zabezpečený mladý muž, ktorý žije v súčasnom New Yorku s absolútnymi možnosťami.
Legendárny britský streetartista a graffiti writer Banksy, ktorý zatiaľ neodhalil svoju identitu, a to ani napriek nominácii na Oscara, prináša do kín provokatívny mystifikačný dokument o street artovej scéne. Excentrický francúzsky majiteľ obchodu Tonny Guetta má stovky hodín záznamov graffiti akcií, no márne pátra po tajomnom Banksym.
Poupata rozprávajú príbeh výhybkára na železničnej trati Jardu Hrdinu, ktorý je závislý na hracích automatoch, žije v malom zapadákove a jeho rodina sa postupne rozkladá. Každý z jej členov žije pre svoj vlastný ideál. Agáta túži po šťastnom živote ďaleko od domova a vie, že jej jedinou nádejou je útek, čiže zrada najbližších. Honza verí v čistotu a silu lásky bez ohľadu na okolnosti, za akých sa zrodila. Kamila sa s istotou díva do budúcnosti a nemieni si pripustiť biedu dnešného dňa. Len Jarda vie, že ani svet ani seba už nezmení.
Dňa 26.6.2012 som poslal e-mail primátorovi, prednostovi MsÚ a poslancom mesta Levice, ktorý ich vyzýva na záchranu kina v Leviciach. (kontaktné údaje tu na stránke neuvádzam):
Pre optimistickú Kaju je rodina tou najdôležitejšou vecou na svete – a preto sa o ňu stará a chráni ju na vzdory všetkým a všetkému. Je oddanou manželkou, ktorá partnerovi prepáči aj celonočné výjazdy s kamarátmi, aj nedostatok sexuálneho apetítu. Je rovnako milujúcou matkou svojho syna, ktorému je však len na smiech. S úsmevom, občas dosť kŕčovitým, berie život taký, aký je. Až kým sa do susedstva neprisťahuje dokonalý manželský pár. Sú úspešní, krásni, vzdelaní, a aby toho ešte nebolo málo: adoptovali si sirotu z Afriky! To už je na Kaju priveľa. Chce sa im vyrovnať. Musí sa s nimi skamarátiť! Dokonalosť susedov však po niekoľkých stretnutiach mizne rovnako rýchlo ako idyla nového rodinného priateľstva. Tragikomédia Happy Happy vytvára unikátnu a bystrú kombináciu zmesou ostrého čierneho humoru a prepracovanej psychológie postáv. Nezabúda nám však vyjaviť aj to podstatné: šťastní môžeme byť až vtedy, keď si priznáme skutočný stav vecí. Smutno-zábavný film o partnerských vzťahoch, bežnej manželskej kríze a jej netradičnom riešení nakrútila mladá nórska režisérka Anne Sewitsky.
Snímka bude uvádzaná s krátkym filmom POSLEDNÝ AUTOBUS, animovaný film, 2011, Slovenská republika, far., 16 min. / Réžia: Martin Snopek, Ivana Laučíková / Oficiálny web filmu:www.poslednyautobus.sk Začala lovecká sezóna. Lesné zvieratá nastupujú do malého autobusu a utekajú do bezpečia. Keď vozidlo uprostred noci zastavia poľovníci, pasažieri v existenčnom strachu odhaľujú svoj pravý charakter.
LE HAVRE
Najnovší film fínskeho režiséra Akiho Kaurismäkiho je plný irónie a čierneho, ale jemného humoru. Na prestížnom MFF Cannes 2011 bola snímka označená za najoptimistickejšie dielo v súťaži a odniesla si cenu kritiky FIPRESCI. Príbeh sympatického čističa topánok Marcela Marxa sa odohráva vo francúzskom prístavnom meste Le Havre. Marcel žije šťastne s milovanou ženou Arlettou a trávi čas v obľúbenom bare. Do života mu však náhle vpadne trinásťročný africký chlapec na úteku. Marcel se chce zachovať ako správný muž a rozhodne sa chlapca ochrániť pred políciou a deportáciou…
Už názov a podtitul filmu “Hamlet podniká” naznačuje, ako ďaleko si Aki Kaurismäki dovolil odskočiť od predlohy pri spracovaní kanonickej drámy svetovej literatúry. Toto nadčasové Shakespearovo dielo prenáša do súčasného Fínska a pri hľadaní paralel postupuje s obdivuhodnou dômyselnosťou. Jeho Hamlet je dedičom významného podielu v podniku, ktorému šéfuje strýko Klaus. Píše podpriemerné básne a úzkostlivo si stráži váhu. Nad všetkým a nad všetkými sa (tak ako v predlohe) vznáša veľké temné rodinné tajomstvo. Hamlet tu však nie je len katalyzátorom drámy, ktorú produkujú rodinné vzťahy, ale tiež reprezentantom určitého spoločenského statusu a politickej moci. Jednou z Kaurismäkiho veľkých režisérskych predností je uvedomenie si nemožnosti nachádzať absolútne odpovede a definitívne riešenia, na ktoré slová nestačia, čo dokonale dokazuje aj v tejto snímke.
Obdobie veľkých sociálnych zmien na prelome devätnásteho a dvadsiateho storočia postihlo aj slávne parížske nevestince. Svetu, v ktorom sa na jednej strane ponúkala krása a potešenie, zároveň však ukrýval bolesť a poníženie, hrozil zrazu zákaz existencie. V snímke, ktorá sa dostala do súťažného výberu na MFF Cannes vychádzal francúzsky režisér Bonello z dobovej sociologickej štúdie o “domoch lásky”.
Mozaikovitý dej sleduje osudy niekoľkých obyvateľov New Yorku, ktorí prežívajú svoje sexuálne a ľúbostné vzťahy v undergroundoovm klube Shortbus, otvorenom pre ľudí všetkých sexuálnych orientácií. Film ukazuje možné spôsoby, ako nájsť odpovede na stále sa vracujúce otázky: ako milovať a byť milovaný. Ako byť šťastný.